ZÁKLADNÉ INFORMÁCIE
Prijať krst môže každý človek, ktorý ešte nie je pokrstený
O udelenie krstu môžu požiadať rodičia dieťaťa alebo samotný krstenec (ak dovŕšil 14. rok života)
O vyslúženie krstu sa žiada vo farnosti podľa aktuálneho bydliska, v ktorom plánujem natrvalo ostať (pozor, nie vždy nevyhnutne musí ísť o miesto trvalého pobytu). Pokiaľ nás žiadajú o krst veriaci bývajúci mimo našej farnosti, musia sa preukázať dovolením ich vlastného farára (licenciou ku krstu).
Krst (po latinsky baptismus) podľa hlavného obradu, ktorým sa udeľuje: krstiť je po grécky baptizein‚ čo znamená „ponoriť“, „pohrúžiť“. „Ponorenie“ do vody symbolicky vyjadruje pochovanie katechumena v Kristovu smrť, odkiaľ vychádza skrze vzkriesenie s Kristom ako nové stvorenie“.
Táto sviatosť sa volá aj „kúpeľom znovuzrodenia a obnovy v Duchu Svätom“, lebo naznačuje a spôsobuje ono narodenie z vody a z Ducha, bez ktorého nikto „nemôže vojsť do Božieho kráľovstva“. „Tento kúpeľ sa volá osvietením‚ lebo tí, čo dostávajú toto [katechetické] poučenie, sú duchovne osvietení…“ Keďže pokrstený prijal v krste Slovo, „pravé svetlo, ktoré osvecuje každého“, „po osvietení“ sa stal „synom svetla“, ba sám sa stal „svetlom“.
Krst „je najkrajším a najvznešenejším Božím dobrodením… Voláme ho darom, milosťou, krstom, pomazaním, osvietením, rúchom neporušiteľnosti, kúpeľom znovuzrodenia, pečaťou a napokon každým najvznešenejším menom. Volá sa darom‚ lebo sa dáva tým, čo predtým nepriniesli nič; milosťou‚ lebo sa udeľuje aj vinníkom; krstom‚ lebo hriech sa pochováva vo vode; pomazaním‚ lebo je posvätný a kráľovský (takí totiž boli tí, ktorých pomazávali); osvietením‚ lebo je jasom a svetlom; rúchom‚ lebo zakrýva našu pohanu; kúpeľom, lebo obmýva; pečaťou‚ lebo je zachovaním a potvrdením [Božej] nadvlády.“ (Svätý Gregor Nazianzský‚ Oratio)
Svätý krst je základom celého kresťanského života, vstupnou bránou do života v Duchu (vitae spiritualis ianua), ako aj bránou, ktorá otvára prístup k ostatným sviatostiam. Krstom sme oslobodení od hriechu a znovuzrodení ako Božie deti, stávame sa Kristovými údmi, sme začlenení do Cirkvi a dostávame účasť na jej poslaní: „A tak sa krst správne a vhodne definuje ako sviatosť znovuzrodenia skrze vodu v slove.“
Tieto označenia nám objasňujú, že proces krstu človeka vedie do hĺbky, ktorá sa dá opísať len v kategóriách smrti a života, narodenia a znovunarodenia, stvorenia a nového stvorenia.